تبلیغات
چارکلمه حرف حساب - حرف حساب خورشید خمین بخش 3
جمعه 9 مهر 1389

حرف حساب خورشید خمین بخش 3

   نوشته شده توسط: سجاد قبادی    

ببخشید چند روزی نبودم

از آغاز انقلاب اسلامى تاكنون استراتژى خطرناك دشمنان براى نابودى انقلاب در پرتو رشد سیاسى و هوشیارى خواص نكته‏سنج و تیزبین ناكام مانده است.

حضرت امام در اكثر پیام‏ها یا سخنرانى‏هاى خود، حضور مردم قهرمان و فداكار را در شرایط سخت انقلاب و جنگ در راهپیمایى‏ها و شركت در انتخابات مختلف نظام جمهورى اسلامى، دلیل بر هوشیارى و رشد سیاسى ملت ایران قلمداد نموده است و مهمترین عامل پیروزى و سرافرازى آنان را در عرصه بین‏المللى عنصر كارآمدِ هوشیارى مى‏داند و مى‏فرماید:

هوشیارى مردم در وضع فعلى یكى از عوامل پیروزى آنان بر باطل است.

از نشانه‏هاى هوشیارى مؤمنان متعهد، آشنایى به زوایاى مختلف احكام نورانى اسلام و اطلاع از پیچیدگى‏هاى شیوه مدیریت جامعه اسلامى و حتى غیر اسلامى و ارائه راه‏حل‏هاى معقول و ممكن براى باز شدن گره‏هاى كور سیاسى فرهنگى و اقتصادى جامعه است. امام در این باره مى‏فرماید:

یك مجتهد باید زیركى و هوش و فراست یك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غیر

اسلامى را داشته باشد.

شناخت دقیق حوادث سیاسى، احزاب و چهره‏هاى سیاسى، احاطه بر رویدادهاى اجتماعى، شناخت عوامل دشمن و دقت در فعالیت‏هاى آنان از علائم هوشیارى و رشد سیاسى خواص حق است كه حضرت امام به آن اشارهایى داشته‏اند.

3- الگوگیرى از سیره ائمه معصومین علیهم السلام‏

ائمه معصومین علیهم السلام انسان‏هاى كاملى هستند كه سراسر زندگى‏شان براى عموم مسلمانان جهان و به خصوص اندیشمندان و سیاستمداران اسلامى الگو و درس است.

قرآن كریم درباره رسول اكرم صلى الله علیه و آله كه یك انسان كامل و نمونه در عالم خلقتِ بشریّت است و تمام خصوصیات یك انسان، رهبر، حاكم و مدیر جامعه را از تمام ابعاد داراست، مى‏فرماید:

لَقَدْ كانَ لَكُمْ فى‏ رَسُولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْاخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِیراً (احزاب: 21)

قطعاً براى شما در [اقتدا به‏] رسول خدا سرمشقى نیكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى‏كند.

امام خمینى درباره توجه به سیره معصومین علیهم السلام مى‏فرماید:

توجه كنیم به این كه بزرگ‏هاى ما، پیشواهاى ما چه كرده‏اند براى اسلام، براى‏

مسلمین چه كرده‏اند، چه مى‏خواستند بكنند.

خودسازى و اصلاح درون خویش، مبارزه با ظلم و حاكمان ستمگر، استقامت و پایدارى در راه ابلاغ رسالت الهى، هدایت نمودنِ مردم به سوى حق، تحمل رنج‏ها و سختى‏ها، نهراسیدن از دشمنان اسلام، دخالت در سیاست، تلاش براى تشكیل حكومت و اجراى احكام الهى از جمله‏مسائلى است كه خواص حق به پیروى از ائمه معصومین: خود را ملزم به انجام آن مى‏دانند و با تأسى به سیره آن بزرگواران به انجام این عمل‏ها روى آورده‏اند.

امام درباره مبارزان و ستم‏ستیزانِ اسلامى كه علیه رژیم ستمشاهى فعالیت داشتند مى‏فرماید:

آن‏ها (مبارزان اسلامى) هم كه ایستاده‏اند در مقابل (رژیم شاه) در صف مقاتله هستند و [در صف‏] محاربه هستند، تكلیفشان را دارند عمل مى‏كنند، به قول رسول‏الله دارند عمل مى‏كنند، اقتدا به سیدالشهدا سلام‏الله علیه كردند و دارند عمل مى‏كنند.

در اندیشه امام، پیروى از سیره عملى اهل بیت علیهم السلام در تمام زمینه‏ها و مراحل مبارزاتى و حكومتى یكى از مستندترین و محكم‏ترین دلیل‏ها و حجت‏هاى شرعى خواص حق است. امام درباره حفظ نظام اسلامى در برابر موج حملات بیگانگان مى‏فرماید:

ماها تابع و پیرو آن مردانى هستیم كه به حسب روایت، به حسب تاریخ، هر چه‏

روز عاشورا سیدالشهدا- سلام‏الله علیه- به شهادت نزدیك‏تر مى‏شد، افروخته‏تر مى‏شد. جوانان او مسابقه مى‏كردند ...

و درباره جلوه‏هاى عاشورایى در انقلاب و دفاع مقدس كه از سالار شهیدان الگو گرفته‏اند مى‏فرماید:

ملت ما از طفل شش ماهه تا پیرمرد هشتاد ساله را در راه خدا فدا كرد و این اقتدا به بزرگمرد تاریخ، حضرت سیدالشهداء- سلام‏الله علیه- است.

مقام معظم رهبرى درباره استمرار این خط در نظام جمهورى اسلامى مى‏فرماید:

مهم این است كه تمسك به اسلام را حفظ كنیم و از دشمنان خدا و اسلام واهمه نكنیم و نترسیم. این درس را از امیرالمؤمنین (ع) و از شاگرد و فرزند شایسته او امام عزیزمان گرفته‏ایم.

4- استقامت و خستگى‏ناپذیرى‏

پایدارىِ فرهیختگان جامعه اسلامى، در راه تحقق آرمان‏هاى متعالى و ایده‏هاى اصیل اسلامى و عدم چرخش از مواضع اصولى، بزرگ‏ترین و مهم‏ترین شاخصه و رمز موفقیت خواص است. ثمره شیرین پیروزىِ بر باطل و شكوفایى ارزش‏هاى اسلامى مرهونِ استقامت رادمردانى است كه خستگى‏ناپذیرى‏شان دشمن را به زانو درآورده است.

خواص حق، آیه «فَاسْتَقِمْ كَما امِرْتَ» را سرلوحه زندگى خویش قرار مى‏دهند و در برابر هرگونه تهدیدى كه در راه احیاى دین و تحقق اهداف‏

الهى آنان پدید آید، مقاوم مى‏ایستند، و هیچ‏گاه تسلیم حوادث ناگوار و موانع پیش‏آمده نمى‏گردند.

امام درباره استقامت پیشتازان قیام مى‏فرماید:

دسته‏اى كه از اول خودشان را مهیا كردند براى مقابله، مقابله با ظلم؛ این دسته از اول توجه به این معنا داشتند كه این مقابله زحمت دارد، این مقابله شهادت دارد، این مقابله حبس دارد، این‏ها در حبس هم بعضى‏شان مى‏رفتند و آن زجرها را مى‏كشیدند، قدمشان كه از حبس بیرون مى‏آمد مى‏رفتند باز سراغ مقابله [با رژیم ستمشاهى‏].

استقامت و پایمردى مبارزان دوران مشروطیّت و تلاش خستگى‏ناپذیر آنان تا پاى جان براى برچیدن نظام استبدادى و تحقق مشروطه اسلامى و منطبق با موازین شرع از بارزترین ویژگى رهبران مشروطیت مشروعه است كه امام به آن اشاره مى‏نماید:

مرحوم شیخ فضل‏الله ایستاد كه مشروطه باید مشروعه باشد باید قوانین موافق اسلام باشد.

تضمین استمرار راه حق، تحمل ناگوارى‏ها و پایمردى در برخورد با مشكلات و رخدادهاى پیش‏آمده از سوى دشمنان است كه از نظر امام مهمترین عامل پیشبرد نهضت اسلامى است:

ملت راه خودش را یافته است و آن راه را دارد با كمال جدیت و قدرت تعقیب مى‏كند. البته راه حق دشوارى‏ها دارد، راه حق ناگوارى‏ها دارد، لكن آن كه اهل‏حق است و راه حق را مى‏خواهد برود، آن نباید هیچ تصور این را بكند كه كوچكترین سستى را به خودش راه بدهد و باید با كمال قدرت به پیش برود.

یكى از مشكلاتى كه براى خواص حق و افراد مؤثر و سرنوشت‏ساز در صحنه سیاست و اجتماع پدید مى‏آید، رواج شایعات و تهمت از سوى دشمن است تا آنان را از عرصه سیاست و امور اجتماعى خارج سازند.

امام بر پایدارى خواص در تحمل تهمت و شایعه تأكید مى‏نماید:نباید از دروغ و بدنامى و حرف زشتى كه به ما نسبت مى‏دهند از میدان به در برویم.

خستگى‏ناپذیرى خواص حق در برابر ناملایمات براى اداى تكلیف شرعى و سیاسى داراى مراتب گوناگونى است كه سخت‏ترین آن‏ها سرمایه‏گذارى از آبروى خویش براى حضور در صحنه سیاست در جهت حفظ دستاوردهاى انقلاب اسلامى است. مقام معظم رهبرى در این باره مى‏فرماید:

آدم‏هاى اهل معنى، اهل حكمت و دقت خوب درك مى‏كنند، گاهى زنده ماندن و زندگى كردن و در یك محیط تلاش كردن به مراتب مشكل‏تر از كشته شدن و شهید شدن و به لقاء خدا پیوستن است.

5- شجاعت‏

ارزش و كارآیى شناخت صحیح و بصیرت كاملِ خواص حق در پرتو

اقدام شجاعانه آنان پدیدار مى‏گردد. از دیدگاه امام عنصر شجاعت انسانى در شخصیت روحى نخبگان سرمنشأ تحولات عظیم و تاریخ ساز است.

نهراسیدن از تهدیدات نظامى و حبس و شكنجه و دمیدن روح شجاعت و حماسه در ملت از ویژگى مؤمنانِ جان بر كف نهاده است تا بنیان مرصوص جامعه حق‏طلبان و ظلم ستیزان در برابر هجوم دشمنان آسیب نبیند.

امام خمینى عنصر شجاعت را یكى از خصوصیات بزرگ روحانیت اصیل و متعهد برمى‏شمارد و آن را عامل زنده بودن و پایدار ساختن این قشر مؤثر در جامعه مى‏داند كه نقش مهمى در محبوبیّت مردمى روحانیت دارد. همچنین موضع‏گیرى‏هاى مستحكم و سازش‏ناپذیر مسؤولان نظام اسلامى و ملت قهرمان را در برابر تهدیدات سیاسى نظام استكبار جهانى مى‏ستاید.

یكى از مهم‏ترین حادثه‏هایى كه شجاعت خواص حقّ در آن كاملًا مشهود است، قضیّه اولتیماتوم دولت روسیه شوروى و مخالفت شهید مدرس با این اولتیماتوم است. مدرس یكى از برجسته‏ترین خواص حق در تاریخ معاصر ایران است كه زندگى سراسر مبارزه و استقامت و شجاعت او همواره مورد تكریم و تعظیم امام قرار داشته است.

در سال 1333 قمرى روس‏ها قسمت‏هایى از ایران را تصرف كردند و دولت ایران را تحت فشار قرار دادند كه باید هزینه نگهدارى مناطق‏

اشغالى را قبول كند و به دولت روسیه بپردازد؛ اگر دولت نپذیرد پایتخت را اشغال نظامى خواهند كرد. و دولت ایران فقط 48 ساعت مهلت دارد.

در این زمان مجلس شوراى ملى تشكیل مى‏شود. نمایندگان آماده ولى بلاتكلیف مانده‏اند در این موقع مدرس در میان بهت و حیرت حاضران از جاى برمى‏خیزد و در نطقى مختصر، با آرامش كامل و كلمات شمرده مى‏گوید: آقایان اگر مشیّت امور بر این قرار گرفته باشد كه آزادى و استقلال ما به زور از ما سلب شود، سزاوار نیست ما خودمان به دست خودمان آن را امضا كنیم آن گاه با فریاد مى‏گوید: نه! ما هرگز تسلیم نمى‏شویم و از این تهدیدها نمى‏هراسیم.

امام درباره اثر فوق‏العاده اقدام شجاعانه این مجتهد متعهد و زمان‏شناس كه باعث شد نمایندگان مرعوب مجلس روحیه بگیرند مى‏فرماید:

یك روحانى با دست لرزان آمد پشت تریبون ایستاد و گفت: حالا كه بناست از بین برویم، چرا خودمان از بین ببریم خودمان را؟ رأى مخالف داد. بقیه جرئت پیدا كردند و رأى مخالف [دادند] رد كردند اولتیماتوم را. آن‏ها هم هیچ غلطى نكردند.

اصولًا بیدارى مسلمانان و حضور آنان در صحنه سیاسى اجتماعى براى دفاع از ارزش‏هاى اسلامى و كرامت‏هاى انسانى مرهون اقدامات شجاعانه عالمان روشن‏ضمیر و دین‏مدار است.

6- شهادت‏طلبى‏

مؤمنان متعهّد، در حساس‏ترین شرایط تاریخى كه كیان اسلام را در خطر مى‏بینند براى حفظ و صیانت از مكتب حیاتبخش اسلام، پاى در میدان نبرد مى‏نهند و با جان فشانى و نثار خون خویش ارزش‏هاى اسلامى و الهى را در جامعه شكوفا مى‏سازند و خود به حیات ابدى مى‏پیوندند.

امام خمینى معتقد است كه حیات مجدّد اسلام در قرن حاضر، مرهون شهادت‏طلبى و فداكارى دلاور مردان مبارز مى‏باشد و یكى از ویژگى‏هاى مهم خواص حق را جان نثارى و شوق به شهادت در راه اعلاى كلمه حق برمى‏شمارد و درباره شهادت‏طلبى ملت سرافراز ایران در مبارزه با طاغوت مى‏فرماید:

... زن و مرد، صغیر و كبیر، در هر وقت كه اقتضا مى‏كرد در خیابان‏ها مى‏ریختند و هیچ در مقابل مسلسل‏ها ابا نداشتند؛ سینه‏ها را باز مى‏كردند و مى‏گفتند: بزن؛ باید بگویم كه گوشت و خون غلبه كرد بر تانك و مسلسل.

و در پیام چهلم شهداى هفدهم شهریورِ تهران، در وصف شهادت‏طلبان مبارز مى‏فرماید:

نونهالان هفت- هشت ساله دبستان‏هاى ما فدائى مى‏دهند و در راه اسلام عزیز و كشور، خون نثار مى‏كنند. شما در چه تاریخى چنین دیده‏اید؟ امروز زن‏هاى‏شیردل، طفل خود را در آغوش كشیده و به میدان مسلسل و تانك دژخیمان رژیم مى‏روند.

از عوامل پیروزى دوران دفاع مقدس شوق به شهادت و به پیشواز مرگ رفتن شجاعان عرصه نبرد بود؛ عنصر شهادت‏طلبى از بارزترین خصوصیاتى بود كه رزمندگان اسلام به آن افتخار مى‏جستند. حضرت امام خاطره‏هاى فراوانى از شوق به شهادت در جوانان و پیران بیان داشته و چنین روحیه عظیمى را بارها ستوده است كه در این قسمت به چند خاطره ایشان اشاره مى‏شود:

یك جوانى آمده بود، گفت دو تا برادرم كشته شده، خودم مى‏خواهم بروم. گفتم جوان، تو كافى است، آن‏ها رفتند دیگر بس است، شروع كرد گریه كردن. همچنین درباره جوان جانبازى كه به ملاقات ایشان آمده بود مى‏فرماید:

... هر دو پایش را از دست داده و او را خواباندند و آوردند پیش من، مع ذلك، مى‏گوید كه دعا كنید كه من شهید بشوم.

استوارى و شكست‏ناپذیرى راه حق در طول تاریخ رهین روحیه رادمردانى است كه شهادت را در آغوش گرفته و با خون خود درخت تنومند اسلام را آبیارى كرده‏اند.

7- عبرت‏آموزى‏

نكته‏سنجان و تحلیل‏گران در بررسى رویدادهاى تاریخى درس‏هاى‏

عبرت‏آموزى را مشاهده مى‏كنند. حضرت امام تاریخ را معلم انسان مى‏داند  و نخبگان و فرهیختگان را به مطالعه دقیق تاریخ انبیا و صدر اسلام و چند قرن اخیر و تاریخ معاصر فرامى‏خواند تا به نقاط ضعف و قوّت قیام‏ها و برنامه‏هاى اصلاحى و هدایت‏گرانه انقلاب‏ها پى‏ببرند.

این مطالعه به آنان كمك مى‏كند تا علت زوال حكومت‏هاى شایسته، و حاكمیت ناصالحان؛ علت شكست و ناكامى‏ها را بشناسند و عبرت گیرند و راه‏كارهایى را كه باید براى بیدارى و هوشیارى ملت‏ها به كار برند، به‏طور صحیح به كار بندند تا دچار اشتباهات گذشته نگردند.

حضرت على علیه السلام درباره عبرت‏آموزى از حوادث تاریخى مى‏فرماید:

انَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ المَثُلاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوى‏ عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبَهاتِ.

بى شك اگر ژرف‏نگرى براى كسى فاجعه‏هاى تاریخ را كه فراروى اوست عریان سازد، حاصلش تقوایى باشد كه او را از ناسنجیده به آب زدن و در امواج فتنه‏ها فروافتادن بازمى‏دارد.

امام علت نفرت شدید مردم ایران را از رژیم ستمشاهى در دوران اوج‏گیرى انقلاب تجربه تلخ مردم از تاریخ دودمان پهلوى مى‏داند و در پاسخ به خبرنگارانى كه علت جوشش میلیونى مردم را از ایشان جویا مى‏شدند مى‏فرماید:

ملت در طول سالیان گذشته، ماهیت شاه را به خوبى شناخته است و بیش از این‏

فریب اعمال و اقوال او را نمى‏خورد.

از دیدگاه امام عبرت‏آموزى ملت قهرمان ایران از تاریخ گذشتگان هنگام موضع‏گیرى‏هاى قاطع و محكم آنان در برابر تهدیدات استكبار جهانى آشكار مى‏گردد.

... گمان مى‏كردند كه با یك تشر ایران را مى‏توانند چه بكنند، گمان مى‏كردند كه حالا هم زمان قاجار است! حالا هم زمان پهلوى است! ...

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

لا یُلْسَعُ الْعاقِلُ مِنْ حُجْرٍ مَرَّتَیْنِ

انسان عاقل از یك سوراخ دو بار گزیده نمى‏شود.

حوادث تاریخى عبرت‏آموز در یكى دو قرن اخیر از جمله مسائلى است كه همواره امام بیشترین توجه و اشاره را به آن‏ها داشته‏اند.

نهضت مشروطیت و انحراف در آن توسط سیاستبازان حرفه‏اى و غربزده و خارج ساختن روحانیت از صحنه سیاست؛ نهضت ملى شدن نفت و حوادث پس از آن و دیگر رویدادهاى این دوره تاریخ داراى نكته‏هاى فراوانى است كه عقلاى جامعه به آن با نظر عبرت و پندآموزى نگریسته‏اند.

حضرت امام همواره به خواص جامعه هشدار داده‏اند تا به حوادث تاریخى بیشتر توجه داشته باشند و از تكرار حوادث تلخ تاریخى پیشگیرى نمایند.

اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان و روشنفكران متعهد سستى بكنند و از قضایاى صدر مشروطیت عبرت نگیرند به سر این انقلاب آن خواهد آمد كه به سر انقلاب مشروطه آمد.

پس از گذشت ده سال از پیروزى انقلاب، حضرت امام با بررسى و تجزیه و تحلیل موضع‏گیرى و عملكرد و اندیشه برخى از مسؤولان و كارگزاران نظام، مانند برخى از اعضاى هیأت دولت موقت و لیبرال‏ها كه گرایش به مذاكره با آمریكا داشتند و راه را براى نفوذ عوامل دشمن هموار مى‏كردند و همواره با اصول كلى انقلاب سر ستیز داشتند، به‏عنوان یك نكته مهم عبرت‏آموز به كارگزاران نظام اسلامى هشدار مى‏دهد:

از تجربه تلخ روى كار آمدن انقلابى‏نماها و به ظاهر عقلاى قوم، كه هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتى نكرده‏اند عبرت بگیرند كه مبادا گذشته تفكر و خیانت آنان فراموش، و دل‏سوزى‏هاى بى‏مورد و ساده‏اندیشى‏ها سبب مراجعت آنان به پست‏هاى كلیدى و سرنوشت‏ساز نظام شود.

8- پیشتاز بودن‏

هنگامى كه ضلالت و گمراهى، ظلم و جور، بدعت و سكوت در گستره اجتماع سایه‏افكن باشد این خواص حق هستند كه با خطشكنى و در هم كوبیدن حصارهاى ترس و جهل، مسیر كمال انسانیت را براى حركت دیگر اقشار جامعه هموار مى‏سازند.

حضرت امام اقدامات پیشتازانه روحانیت بیدار و زمان‏شناس و ستم‏ستیز را در دوران اختناق و مرگ و جمود و سكون جامعه چنین توصیف مى‏فرماید:

با دلى پر از امید و قلبى سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت و هدایت نسل‏ها همت گماشته‏اند و همیشه پیشتاز سپر بلاى مردم بوده‏اند، بر بالاى دار رفته‏اند و محرومیت‏ها چشیده‏اند، زندان‏ها رفته‏اند و اسارت و تبعیدها دیده‏اند و بالاتر از همه آماج طعن و تهمت‏ها بوده‏اند و در شرایطى كه بسیارى از روشنفكران در مبارزه با طاغوت به یأس و ناامیدى رسیده بودند، روح امید و حیات را به مردم برگرداندند و از حیثیت و اعتبار واقعى مردم دفاع نموده‏اند و هم‏اكنون نیز در هر سنگرى از خطوط مقدم جبهه گرفته تا مواضع دیگر در كنار مردمند.

وضعیت نابسامان سیاسى اجتماعى جامعه و تفكر غلط برخى از روحانیون و فضاى بسته حوزه‏هاى علمیه در دوران گذشته نسبت به مسائل سیاسى و طرد عناصر مبارزه از سوى ناآگاهان، شرایط بسیار دشوارى را پیش آورده بود. در چنین شرایطى مردان حق‏طلب و صف‏شكنِ پیشتاز، حصارهاى جهل و خرافه را فرو ریختند و پا به عرصه میدان جهاد و مبارزه گذاشتند تا مسلمانان را از ظلمت خفقان رژیم ستمشاهى برهانند. امام در این باره مى‏فرماید:

در جمود حوزه‏هاى علمیه، آن زمان كه هر حركتى را متهم به حركت ماركسیستى و یا حركت انگلیسى مى‏كردند، تنى چند از عالمان دین باور، دست در دستِ‏

مردم كوچه و بازار، مردم فقیر و زجر كشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.

در دوران هشت سال دفاع مقدس كه عده‏اى كوتاه فكر و راحت‏طلب در منازل خود آرمیده بودند و خود و فرزندان و بستگان خویش را از آتش معركه نبرد دور نگاه مى‏داشتند و یا احیاناً به مخالفت با حماسه‏سازان مى‏پرداختند؛ همین روشن ضمیران آگاه بودند كه با پوشیدن جامه نبرد و نوشیدن شربت شهادت الگوى مردم مبارز ایران شدند و دیگران را به نبرد با دشمن متجاوز تحریض نمودند.

امام در تكریم و بزرگداشت یكى از خواص پیشتاز در عرصه جهاد و شهادت مى‏نویسد:

رهبر ما آن طفل دوازده ساله‏اى است كه با قلب كوچك خود، كه ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگ‏تر است، با نارنجك خود را زیر تانكِ دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.

دفتر خاطرات جبهه و جنگ مشحون از رشادت‏ها و دلاورمردى‏هاى نوجوانان رزمنده و پیشتاز است. در این عرصه كارزار آنان كه قدرت و توانایى جسمى حضور در صحنه نبرد را نداشتند اما با آگاهى و بصیرت شرایط دفاعى نظام جمهورى اسلامى را درك مى‏كردند با ایثار مال و دارایى خویش پیشتاز در كمك به جبهه‏هاى جنگ بودند.

امام در دیدار با رزمندگان صحنه‏هاى نبرد به یكى از این ایثارها اشاره مى‏نماید:

شما دارید آن جا جنگ مى‏كنید مردم هم دارند پشت سر شما همه كمك‏ها را مى‏كنند بدون این كه كسى الزامشان بكند، خودشان؛ بچه كوچولو مى‏آید قلكش را مى‏دهد براى شما، پیر زن هفتاد ساله هم مى‏آید آن طلایى كه ذخیره كرده است مى‏دهد.

مقام معظم رهبرى یكى از این نمونه‏هاى پیشتازى در نبرد را چنین بیان مى‏نماید:

در اهواز جوانى ساعت 12 شب وارد حجله [عروسى‏] شد، ساعت 5 صبح به جبهه رفت و ساعت 7 صبح شهید شد؛ وقتى به مادر او برادران سپاه پاسدار انقلاب تسلیت مى‏گفتند، با كمال متانت و استحكام مى‏گفت: من خوشحالم؛ زیرا كمترین فایده‏اى كه شهادت جوان من داشت این بود كه شما را در راهتان مستحكم‏تر كرد.9- اقدام به موقع‏

تحولات عظیم تاریخى، پس از تصمیم‏گیرى‏هاى به موقعِ اندیشمندان و صاحب‏نظران در حساس‏ترین لحظات سرنوشت‏ساز صورت مى‏گیرد.

تجدید حیات اسلام ناب و رهایى مسلمین از چنگال استعمار و استثمار، ثمره احساس تكلیف و تصمیم‏گیرى به موقع خواص حق است.

چه بسیار توطئه‏هایى مرموز و نقشه‏هاى گوناگون كه دشمن در محو آثار،

ارزش‏ها و مجد و عظمت اسلام و مسلمین تدارك دیده، اما در پرتو هوشیارى و اقدام به‏موقع احیاگران دین ناكام مانده است.

هنگامى كه اعطاى امتیاز انحصار تنباكوى ایران در 15 ماده تنظیم شده بود، به مرور نشانه‏هایى از به یغما رفتن بنیه مالى ایران و هجوم فرنگیان به این كشور آغاز شد و این همان شیوه‏اى بود كه انگلیسیان در تصرف هند به كار برده بودند. از این رو مبارزه پراكنده علما با این اقدام شروع شد اما نتیجه چندانى نداشت. میرزاى شیرازى پس از نوشتن چند تلگراف به ناصرالدین شاه براى بازداشتن حكومت ایران از انجام این قرارداد كه در دربار ایران تأثیرى نگذاشته بود؛ حكم تحریم تنباكو را در عبارتى كوتاه و به شیوه‏اى مؤثر و محرك و حساب شده صادر فرمود:

بسم الله الرحمن الرحیم‏

الیوم استعمال تنباكو و توتون بِأىِّ نَحْوٍ كانَ، در حكم محاربه با امام زمان صلوات‏الله و سلامه علیه است.

امام خمینى تصمیم به موقع میرزاى شیرازى را در صدور فتواى تحریم تنباكو، از اقدامات تاریخ‏ساز مرجعیت شیعه دانسته و مى‏فرماید:

میرزاى شیرازى با یك كلمه ایران را نجات داد از دست انگلیسى‏ها!

آن نصف سطر میرزاى شیرازى رضوان‏الله علیه، مملكت ما را از تو [ى‏] حلقوم خارجى‏ها بیرون كشید ...

فتواى یك آقایى كه در یك «دِه» عراق سكونت دارد یك امپراتورى را

شكست داد و سلطان وقت هم با همه كوششى كه كرد براى این كه حفظ كند آن قرارداد را، نتوانست.

در سال 1920 میلادى پس از شدت یافتن فعالیتِ انگلیسى‏ها در كشور عراق، مردم عراق علیه حضور و فعالیت انگلیسى‏ها انقلاب كردند و میرزا محمد تقى شیرازى رهبر بلامنازع انقلاب مردم عراق علیه انگلیسى‏ها بود.

ایشان در نامه‏اى خطاب به عشایر و مردم عراق مى‏فرماید:

مطالبه حقوق بر عراقى‏ها واجب است و مستحب است كه ضمن مطالبات خود صلح و امنیت را رعایت كنند و چنانچه انگلیسى‏ها از پذیرفتن مطالب آنان امتناع كردند مردم مجازند از اسلحه استفاده كنند و با دشمن بجنگند.

امام خمینى درباره اقدامِ به موقع این بزرگمردِ با تدبیر مى‏فرماید:

وقتى انگلیس‏ها هجوم آورده بودند به عراق و عراق را در معرض استعمار قرار داده بودند، یك پیرمرد به مردم امر كرد و حكم دفاع داد و قیام كردند مردم و ملت؛ [و] عراق را نجات دادند.

... اگر ایشان نبود عراق از بین رفته بود. یك «كلمه» فرمودند، عرب پشتیبانى كردند مطلب را برگردانید.

مقام معظم رهبرى درباره اثر شگفت‏انگیز و تاریخ‏ساز این اقدامات مى‏فرماید:

تصمیم‏گیرى خواص در وقت لازم، تشخیص خواص در وقت لازم، گذشت خواص از دنیا در لحظه لازم، اقدام خواص براى خدا در لحظه لازم این‏هاست كه تاریخ را نجات مى‏دهد. یك حركت بجا، یك وقت تاریخ را نجات مى‏دهد.

مسؤولیت‏هاى خواص حق‏

خواصّ حق كه از پیروان راستین انبیا و اولیاى الهى هستند، براى استمرار نهضت انبیا و اولیا رسالتى بسیار سنگین را در ابلاغ و نشر معارف دینى و تلاش براى اجراى احكام الهى بر دوش دارند.

آشنایى با ادیان و مكتب‏ها و اندیشه‏هاى سیاسى و اقتصادى جهان امروز، اطلاع از پیچیدگى‏هاى نظرات و نقشه‏هاى مرموزانه طراحان و سیاستمداران استكبار جهانى، شناخت دقیق قطب‏هاى جدید سیاسى دنیا؛ نظارت و پیگیرى مستمر تحولات گوناگون در عرصه بین‏المللى از ضروریات روحى، فكرى و شخصیتى خواصّ اهل حق در انجام رسالت مهم آنان به شمار مى‏آید.



برچسب ها: حرف حساب ، امام ،